Alla inlägg under mars 2013

Av Patricia Kleveland - 29 mars 2013 22:33

Ja den kanske har varit lång. Känns som vi hunnit med mycket här idag! Eller jag i alla fall ;)
Har målat färdigt groventren idag, nu ska jag bara hitta krokarna som ska upp på väggarna. Sen ska det fixas skohyllor och en sån där bra matta att ha där.
Har målat färdigt hallen på övervåningen, eller nästan, en liten bit kvar och golvlisten, färgen tog slut, typiskt! Har också spacklat väggen i Elias rum som ska försökas målas färdigt i helgen också.

Jag och barnen har bakat lite mer påskgodis också :) Vi gjorde marsipanägg som vi doppade i mörk choklad och olika strössel. Verkade dock inte som att så många av barnen tyckte om dom när vi provsmakade, men dom får väl göra sig fina på bordet då :) Citrontryffeln jag gjorde kanske slinker lättare ner, sött och gott, även om dom inte blev som dom skulle ;) Ja imorgon kommer det väl ätas!

Idag var det Olivers tur att åka till Skövde och sova över hos Tina och Klas :) Som han väntat på detta! Alicia och Elias har redan varit där så nu var det äntligen hans tur ;) Underbart att se sina barn så glada och förväntansfulla!



Min fina familj <3

Av Patricia Kleveland - 29 mars 2013 01:53

Vi börjar påskhelgen med att strunta i dagis och stanna hemma idag, börjar dagen med tv i sängen tillsammans med fyra underbara barn! ( Elias var en liten sjusovare idag, fick till slut väcka honom när det var dags för frukosten ;) ).

Mormor kom till stallet tidigt, redan kl åtta var Alicia, Oliver och Elias ute i stallet :) Jag, Måns och Ville stannade inne och fixade med disk, tvätt och sista omgången målning i groventren.

Vid middagstid kom Tina hit, hade tur med fint väder även idag, för vi hade bestämt att grilla korv till middagen idag. Så vi satt ute i solen och käkade idag, mysigt!

Ja, sedan var det dags för lite arbete igen ;) Ville sov gott i vagnen så vi stannade ute allihop, eller ja, barnen stannade självklart hos Tina i stallet och jag blev ensam ;) Jag tände i pannan, körde fyra lass ved och högg sönder skåp, även idag. Känns ändå skönt att greja lite om det ändå funkar med barnen, att Ville sover och dom andra vill vara med ute :) Det är nämligen inte alltid så och det måste ju göras...

Sedan var det dags för att baka lite påskgodis! Barnen överlyckliga :))
Vi gjorde fågelbon - cornflakeskakor med ägg i, dom är hur goda som helst!! Barnen placerade ut alla ägg och var sedan nöjda :) Jag fick göra mina Rocky roads själv då! Också fantastiskt goda! Bara att smälta 400 g mjölkchoklad, och sen i med lite gott och blandat, såsom dumlekola, minimarsmallows, cashewnötter och m&m's. Dom försvinner nog fort ;)

När Rasmus kom hem från jobbet tog jag med mig Ville och Vilma och tog en 35 minuters promenad. Utan dom andra barnen. Jag kunde traska på i min egen takt. Ja det var skönt :)
Sedan hem och dags för kvällsbestyren, kvällsmat, dusch och sängen. Därefter tv för oss vuxna ;) Revenge idag!! Sedan slocknade jag, Ville och Rasmus i soffan, vaknade kl ett. Jaha. Men nu har Ville fått mat och vi ska krypa ner i sängen :) Godnatt!

Av Patricia Kleveland - 27 mars 2013 14:08

Idag har jag och Alicia haft lite tjejdag :) Oliver, Elias och Måns fick åka till dagis på förmiddagen så vi fick lite tid för oss själva! Först var vi tvungna att handla hem lite mat, men sen blev det lite fika på Julius, Alicias önskemål ;) Mysigt att vara själv med stora tjejen ibland! Sen hann vi in en snabb sväng på Lindex, det måste man alltid hinna med :)) Jag kunde hålla fingrarna i styr idag (!) men Alicia tjatade sig självklart till ett paket med läppglans ;) ( men Rasmus hade ändå lovat att hon skulle få nya då hennes små busiga bröder tagit sönder hennes gamla ). Därefter var det redan dags att fara iväg till dagis och hämta upp våra grabbar igen!

Väl hemma var det bara att sätta igång med middagen. Barnen stannade ute en stund hos Tina som var i stallet, så fick en liten lugn stund där :) Efter dagis brukar dom både vara trötta och hungriga och tar det då för lång tid kan det bli rena kalabaliken här, haha!
På menyn idag var det skaldjurslåda, jättelätt och supergott!


Skaldjurslåda

4 portioner

300 g pasta
500 g djupfryst broccoli
500 g räkor
1 burk kräftstjärtar i lag (ca 170g)
2 dl creme fraiche
2 dl mjölk
2 msk hummerfond
Salt
Kayennepeppar
2 msk hackad dill
3 dl riven ost

Koka pastan och broccolin. Häll av spadet från kräftstjärtarna. Blanda creme fraiche, mjölk, hummerfond, salt, peppar och dill. Blanda såsen med den kokta pastan, skaldjuren och osten. Lägg det i en ugnssäker form, gratinera i ugn 225 grader i ca 10-20 minuter.

Av Patricia Kleveland - 26 mars 2013 23:40

Idag har varit som vilken dag som helst. Allt har flytit på. Jag har skruvat upp lite hyllor och tapetserat min första vägg ( Rasmus stod självklart bredvid ;) ). I eftermiddags tog vi en promenad när Rasmus kom hem från jobbet, det var ju underbart väder ute! Alicia stannade hemma hos mormor i stallet men resten av familjen var med :) Tyvärr var Oliver och Elias inte på humör så istället för en lugn och skön promenad blev den mindre lugn, dom skrek nästan hela rundan på en halvtimme. Suck.

Kvällen blev lugn, varma mackor till kvällsmat och dusch för tre grabbar, lite tv och sen var det dags för sängen.
Då blev det sista avsnittet av Familjen Annorlunda och sen lite träning för min del. Första gången jag försökte mig på övningarna i träningsboken jag läser, det tog en stund men jag tog mig igenom det :) Lite orolig för att inte göra rätt, men hoppas att det ska gå vägen!



Alicia har varit väldigt snäll och rar mot Måns idag :)

Av Patricia Kleveland - 26 mars 2013 12:36

Igår fick vi äntligen hem sista rullen tapeter till köket, fattades självklart en!
Så igår kväll tvingade jag gubben att göra färdigt det sista ;) Så nu är det klart! Eller väggarna i alla fall :) Alla skåp är inte uppe, lite kakel och en fläkt, sen är det helt färdigt! Men det börjar likna något nu, skönt :) Jag avskyr när det är ofärdigt och rörigt överallt. När jag börjar med något, då ska det gå fort, bli färdigt fort. Konstigt nog fungerar det aldrig ;)
Målade en omgång i groventren igår, tänkte måla andra gången ikväll så det även blir färdigt där ute. Sen upp med lite krokar, skohyllor och liknade så går även det utrymmet att använda sen :)



Matplatsen :)

Av Patricia Kleveland - 25 mars 2013 18:06

Måndag, ny vecka och påsklov, skönt!
Idag blev vi bara hemma, ingen skola eller dagis. Vi började med att ta oss en promenad på förmiddagen :) Blev inte långt då alla fyra barn går själva och inte alls tycker det är lika roligt som jag, men tjugo minuter lyckades vi få ihop i alla fall :)

Sedan blev det hem och köra in lite ved och dessutom hugga sönder gamla köksskåp då veden vi har, fick beställa hem extra för två veckor sen då det vi hade inte räckte, inte är helt torr, trots att vi beställde och betalade för torr ved. I vilket fall går det inte enbart att elda med den utan måste ha torrt virke, så då är det bara att hugga i!

Därefter middagsdags! Idag blev det fiskburgare, och till det vill barnen självklart ha potatismos. Jag åt lite sallad till burgaren istället, nu när jag ska bli "nyttig" ;)
Recept kommer nedan.

Denna eftermiddagen har Emelie och Linnea varit här och påskpysslat :) Barnen har målat kycklingar, klistrat ögon och fjädrar! Mycket roligt, och mycket kladdigt ;)
Vi avslutade med att käka våfflor!

Nu är det bara jag hemma med Oliver, Måns och Ville. Alicia har simskola nu på kvällen så Rasmus och Elias åkte ner med henne :) Så nu tar vi det lite lugnt en stund framför tvn, men sen tänkte jag hinna måla lite grann! Håller på med väggarna ute i groventren nu, har kommit halvvägs därute. Sen behöver jag måla på det sista i hallen på övervåningen, barnen ska ha egen tvhörna där och vill gärna bli färdig med det så att man kan fixa till det däruppe :) Men får nog börja snart, för ikväll blir det självklart att bänka sig framför Familjen Annorlunda!




Fiskburgare

4 personer

400g fiskfile
1/2 gul lök
1msk potatismjöl
1 msk fryst, hackad dill
1/2 dl creme fraiche
Salt, peppar

Tina fiskfilen, skär i bitar och pressa ur vätskan. Skala och finhacka löken, fräs den mjuk i smör utan att den tar färg. Låt svalna. Mixa lök, fisk, creme fraiche, potatismjöl och dill till en slät färs. Krydda med 1/2 tsk salt och 2krm vitpeppar. Forma till fyra burgare, stek sedan i smör.

Gott :)

Av Patricia Kleveland - 24 mars 2013 11:31

I fredags var det dags för Alicia, Oliver och Elias att åka till sin pappa över helgen. När Rasmus slutade jobbet fick han ta över Måns och Ville, jag skulle få lite egentid på kvällen! Det blev en kväll med tjejerna, tacos och vin. Mycket trevligt och skönt att få komma hemifrån en stund, att bara vara jag.

Lördagen skulle bli en lugn dag. Det blev dock inte riktigt som vi hade tänkt oss då vi fick en vattenläcka i källaren då ett rör spruckit. Vatten överallt där nere, och inget här inne då vi fick stänga av vattnet. Alltså kunde vi inte ens gå på toaletten... Fanny och Kristian kom på besök och fick ta med sig flaskor med vatten så att vi åtminstone kunde göra mat till Ville.
Och inte en enda rörmokare i stan var tillgänglig på hela dagen. Vad gör vi nu? Som tur var kunde min kusin komma hit och hjälpa oss! Du räddade vår dag.

På kvällen blev det bio i Skövde för mig och Rasmus, vi behövde komma iväg en stund för oss själva :) Så Måns fick vara hos Sanna och Henrik, fick sova över där, så nöjd kille :) Ville lämnade vi hos Tina och Klas, dom bor intill bion så det var jättesmidigt, då blev det inte lång stund att lämna bort honom. Det hade gått jättebra, och Tina var förstås salig över att få lite bebismys ;)

Idag har vi nästan fått sovmorgon, väldigt tomt när inte ens Måns är hemma och väcker oss. Så nu på morgonen blev det en film i sängen, inget som händer allt för ofta ;) Mysigt!
Nu ska vi snart ta oss upp, dags att hämta hem alla våra barn! Det är skönt att få vara ensamma men ändå alldeles tomt, man vill bara ha hem dom ändå :)

Av Patricia Kleveland - 21 mars 2013 14:39

Idag är vår Ville sju veckor gammal! Hjälp vad tiden går fort :) Det var inte länge sen vi låg där på bb med vår alldeles nyfödda lille kille.
Idag har vi varit på bvc med Ville, på läkarundersökningen. Allt såg bra ut, och vi vägde och mätte honom, 4925 g och 59 cm lång :) Han växer så det knakar!

Idag blir det en lugn hemmadag. Alicia verkar lite hängig nu igen, nu vilar hon i soffan, får hoppas att det är vad son behövs! Måns sover middag och Ville ligger här i min famn och äter lite :)
Jag, Oliver och Elias var uppe och flyttade över Olivers säng till Elias rum förut, nu ska jag ta tag i målningen där uppe! Alla väggar är redan målade förutom den extravägg vi satt upp mellan Oliver och Elias rum, det är den som ska målas nu! Så idag tänkte jag börja lite med det :)



Här är vår stora kille! Äntligen har han fått på sig den fina tröja han fick av Rasmus kusin Robin och hans flickvän Caroline :) Hur fin som helst!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards